Dags för en dos brutal ärlighet? 

Välkommen till buzzword-festen. Där är vi nu. Där har vi varit länge. “digitalisering”, “agilt”, “innovation”, “AI-driven utveckling” – orden flyger genom luften. ”Digital transformation” dyker upp i varenda strategi och i varenda konferensrum. Alla är överens: “Vi måste digitalisera”.

Men verkligheten? Den är ofta en helt annan historia. Vi har sett det om och om igen – stora ord och ambitiösa planer som slutar med fler möten, mer dokumentation, och mindre verklig förändring. Kanske några fler system som inte blev riktigt bra.

När halvmesyrerna är ett faktum kryddas presentationerna med några rader om komplexitet, fler fluffiga termer om ambition - en flytt av deadline - och så körs ännu en ”strategisk omstart” igång. Men att verkligen förstå vad som krävs och ändra kursen – det är en annan sak.

unsplash-image

Den obekväma sanningen

🛑 Det pratas om att ”transformera”, men oftast är det en snygg omskrivning för att försöka hålla saker precis som de är, möjligen med lite krydda av teknik.

🛑 Falska eller sena starter med AI.. don't even get us started!

🛑 Man går rakt från problem till system och får ännu mer systemproblem. Och när resultaten uteblir? Då köper man ett system till och hoppas att det ska lösa saken.

🛑 Komplexitet är ursäkten som aldrig tar slut. Om och om igen startas nya projekt, nya initiativ, nya kommittéer – för att undvika det verkliga arbetet som krävs för att förändra. Och data sitter likt förbannat fast.

Våra kunder är modiga

Våra kunder ser rakt igenom allt det där. De känner igen mönstren och har tröttnat på symboliska projekt och ytlig förändring. De har bestämt sig för att göra digitalisering på riktigt. Våra kunder vill se resultat som spelar roll. De är inte här för att ursäkta sig; de är här för att skapa förändring som verkligen gör skillnad.

unsplash-image
unsplash-image

Vi är här för att bryta mönstret

Vi på Nimbly är här för er som vill mer än att fylla på med nya slides till presentationen. Vi är inte intresserade av att leverera dokument som läggs åt sidan. Vi är här för att hjälpa er att lyckas med verklig förändring – att hjälpa er att fatta de där besluten som faktiskt betyder något, och för att säkerställa att ni har förmågan att få jobbet gjort. Vi står vid er sida, ifrågasätter (eller bekräftar) tankesätt och utmanar och stöttar för att ni ska kunna nå längre och stå på egna ben.

Vad krävs?

För att verkligen lyckas med digital transformation krävs en balans mellan vision och handling - med kreativitet, strategiskt fokus och hantverksskicklighet. För oss på Nimbly handlar det om att få höger och vänster hjärnhalva att mötas och fokusera på det som faktiskt spelar roll. Att ha fokus på görande - i rätt riktning. 

unsplash-image
litensanna_a_lense_looking_over_the_world_5_sections_symbolizin_ce227d20-c5d5-4c46-b7a8-9629f4408276-copy

5 element

Vi jobbar med fem grundläggande områden för att tillvarata digitala möjligheter:

  1. En hög ambition – För att driva förändring krävs visioner som inspirerar och utmanar.
  2. Förmåga att identifiera möjligheter – Att kunna se vad som är möjligt, även där andra ser hinder.
  3. Gå till handling – För att något ska hända måste man våga ta steget och agera – och att göra det på rätt sätt, med fokus på verklig effekt.
  4. Digital excellens – Digital transformation är inte effektiv utan den tekniska skickligheten som krävs för att göra transformationen hållbar.
  5. Val i vardagen – Varje dag måste vi välja att följa våra ambitioner, att rannsaka våra egna beteenden och agera med ett connectat och aktivt ledarskap som håller oss på rätt kurs.

Trygghet genom erfarenhet

Vi var det lilla intraprenöriella teamet på det stora företaget. Vi experimenterade med kultur, arbetssätt, teknik och nya sätt att ta in vassa kompetenser. Vi nådde en punkt där utvecklingen gick snabbt och smidigt, det var enkelt att vara öppen för oväntade möjligheter och agera på dem. Vår framgång uppmärksammades internationellt.

White Gray Simple Geometric Professional Circle Profile Photo Instagram Post

Markus Lundström

Brinner för nytänkande och banbrytande digitalisering. Med förmåga att navigera i komplexa miljöer och erfarenheter som sträcker sig såväl brett som djupt.

Senast: Digitalisation Director för Volvo Car Sverige

White Gray Simple Geometric Professional Circle Profile Photo Instagram Post

Sanna Lindström

Brinner för att skapa förutsättningar för förändring. Driver affärsvärde genom en dynamisk approach och förändrar spelplanen genom innovativa arbetssätt.

Senast: Digital Strategy and Operations på Volvo Car Sverige.

Kontakt

Markus Lundström
markus.lundstrom@nimbly.se
073-344 81 83

Sanna Lindström
sanna.lindstrom@nimbly.se
072-966 97 70